ІНФОРМАЦІЙНО-АНАЛІТИЧНА ДОВІДКА до засідання Ради національної безпеки і оборони України з розгляду питання про заходи щодо запобігання та протидії лісовим пожежам у пожежонебезпечний період 2021 року
Пожежонебезпечний період 2020 року є найгіршим у новітній історії України за своїми наслідками: загинуло 16 осіб, постраждала значна кількість місцевого населення, працівників лісового господарства, залучених до гасіння пожеж, вогнем знищені сотні помешкань, цілі населені пункти, пошкоджені об’єкти інфраструктури.
За даними ДСНС України кількість пожеж у природних екосистемах у 2020 році збільшилася майже на 50 %, а загальна площа пройдена вогнем – у 4 рази (у 2020 році – 23791 пожежа на загальній площі 69615 га, у 2019 році – 16036 пожеж на площі 17249 га).
У відкритих ландшафтах (суха рослинність, сміття, тощо) кількість пожеж збільшилася на 42 %, а площа – на 52 % (у 2020 році – 21974 пожежі на площі 24538 га, у 2019 році – 15520 пожеж на площі 16125 га). Вже на початку березня 2020 року в Україні відбувалося 50–100 пожеж на перелогах, полях, заплавах і в лісах щоденно. Перша велика пожежа 2020 року сталася 27 березня на західному кордоні Зони відчуження (площею 750 га).
Великі лісові пожежі відбулись в Житомирській, Чернігівській, Харківській, Луганській областях, в Чорнобильській зоні відчуження. До гасіння пожеж у Житомирській та Луганській областях залучались, в тому числі, протипожежні підрозділі постійних лісокористувачів та ДСНС з інших областей України. Великі площі пожеж були зафіксовані не тільки в межах природно-заповідного фонду чи лісгоспів Сходу України які не мають достатнього бюджетного фінансування, але й у межах експлуатаційних лісів ресурсних лісгоспів, які були забезпечені протипожежною технікою і в яких проводились всі запроектовані лісовпорядкуванням протипожежні заходи.
Катастрофічні пожежі зумовили прийняття законодавчих актів та рішень на рівні Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України спрямованих на вирішення проблеми. Проте це не дозволило запобігти катастрофічним пожежам у Луганській області, які відбулися 30 вересня – 7 жовтня 2020 року.
Масштабність проблеми пожеж у природних ландшафтах України передусім зумовлена наступними основними факторами:
зміною клімату, внаслідок чого в останні роки сформувались умови високої вразливості природних екосистем до пожеж;
значним використанням з боку населення, агропідприємств та фермерів весняних та осінніх палів як способу ліквідації рослинних залишків на полях та городах;
відсутністю здійснення належних протипожежних заходів з боку власників та орендарів земель сільськогосподарського призначення;
недотриманням вимог правил пожежної безпеки з боку постійних лісокористувачів, громадян, підприємств та організацій;
недостатньою координацією та взаємодією між постійними лісокористувачами, установами природно-заповідного фонду, органами влади, органами місцевого самоврядування;
застарілими вимогами до проведення протипожежних заходів в лісах;
недостатньою матеріально-технічною базою окремих постійних лісокористувачів;
відсутністю оперативної реакції з боку постійних лісокористувачів, органів державної влади та місцевого самоврядування на різке погіршення погодних умов які створювало ризик виникнення та швидкого поширення пожежі.
Тому, виникнення масштабних пожеж у 2020 році свідчить про те, що Україна, внаслідок зміни клімату та складної соціально-економічної ситуації опинилась у групі країн із високим ризиком виникнення неконтрольованих пожеж та катастрофічними наслідками для населення, населених пунктів та довкілля, зокрема таких як: Австралія, Греція, Іспанія, Португалія, США, Чилі тощо.
Зміни клімату є невідворотними, а кількість джерел вогню в ландшафтах не зменшуватиметься. Тому Міндовкілля, ураховуючи міжнародний досвід з питань управління ландшафтними пожежами, за участю директора Глобального центру моніторингу пожеж (GFMC) Й. Голддамера та керівника Регіонального Східноєвропейського центру моніторингу пожеж (REEFMC) С. Зібцева створило відповідну Робочу групу з розроблення Державної стратегії національної системи управління ландшафтними пожежами (далі – Робоча група).
Станом на сьогодні проведено ряд засідань Робочої групи, а також розробляється перша редакція проєкту Державної стратегії національної системи управління ландшафтними пожежами на основі пропозицій, отриманих від усіх заінтересованих сторін.
В той же час, навіть в умовах чинної нормативно-правової бази та обмеженого бюджетного фінансування реалізація низки заходів та запровадження окремих нових підходів, на думку Міндовкілля, допоможе зменшити масштаб пожеж в природних екосистемах (ландшафтних пожеж).
В першу чергу потребують реалізації заходи щодо:
повної мобілізації всіх наявних протипожежних сил, переведення обласної територіальної ланки єдиної державної системи цивільного захисту в режим підвищеної готовності, організації посиленого патрулювання природних екосистем з залученням Нацполіції, Держекоінспекції, ДСНС, органів місцевого самоврядування, лісокористувачів, установ природно-заповідного фонду інших зацікавлених сторін, якщо в межах регіону прогнозується комплексний показник пожежної небезпеки більше 5000, а швидкість вітру більше 15 мс;
повного зупинення всіх лісогосподарських робіт у випадку, якщо в межах регіону прогнозується комплексний показник пожежної небезпеки більше 5000, а швидкість вітру більше 15 мс – з метою вчасного виявлення та ліквідації всіх джерел загоряння і не допущення виникнення та швидкого поширення пожеж;
розроблення методики надання спеціалізованого прогнозу погоди в сфері лісового господарства, яка б включала в себе розрахунок комплексного показнику пожежної небезпеки погоди, класу пожежної небезпеки за умовами погоди та сили і напряму вітру, щоденна безоплатна передача цього спеціалізованого прогнозу до Міндовкілля, Держлісагенства, Київської державної адміністрації та обласних державних адміністрацій, щоденне оприлюднення на сайті Укргідрометцентру карти України з вказанням комплексного показнику пожежної небезпеки погоди, класу пожежної небезпеки за умовами погоди та сили і напряму вітру з максимально можливою деталізацією – з метою забезпечення метеорологічною інформацією всіх зацікавлених сторін для оперативного прийняття рішень щодо мобілізації всіх наявних протипожежних сил;
розроблення і затвердження на рівні кожного лісокористувача незалежно від форми власності, який має в своєму складі лісові насадження 1 – 2 класу пожежної небезпеки, та на рівні кожної установи природно-заповідного фонду інструкції взаємодії із забезпечення високої готовності до швидкого реагування та спільного гасіння пожеж у екосистемах із найближчим підрозділом ДСНС – з метою детального визначення спільного порядку дій у випадку виникнення пожежі (місць заправки техніки водою, визначення доріг, по яким можливий проїзд техніки ДСНС, визначення тактики гасіння пожеж тощо);
організації на загальнодержавному рівні широкої інформаційної кампанії, спрямованої на доведення до населення, фермерів, агропідприємств інформації щодо дотримання вимог протипожежної безпеки та недопущення спалювання сухої рослинності і сміття – з метою зменшення кількості джерел вогню, особливо в дні надзвичайної пожежної небезпеки посиленої вітром;
розроблення відомчих та міжвідомчих планів оперативного залучення пожежних підрозділів лісокористувачів та установ природно-заповідного фонду в межах області та сусідніх областей у випадку виникнення та розвитку великої пожежі у природних екосистемах – з метою оперативного та організованого залучення протипожежних підрозділів постійних лісокористувачів та установ природно-заповідного фонду з регіонів з низькою загрозою виникнення ландшафтних пожеж на гасіння пожеж в регіонах з високим рівнем такої загрози;
проведення перевірок дотримання вимог протипожежної безпеки та умов надання спеціальних дозволів на використання надр надрокористувачів, які здійснюють діяльність з видобутку торфу – з метою недопущення торф’яних пожеж;
встановлення вимог щодо необхідності влаштування протипожежних смуг шириною не менше 5 метрів на межах ділянок сільськогосподарського призначення з лісосмугами, водно-болотними угіддями, торфовищами, заплавами річок під час розробки проектів землеустрою та укладання угод про оренду земель державної та комунальної власності, проведення перевірок з боку орендарів дотримання вимог протипожежної безпеки та умов надання в оренду ділянок сільськогосподарського призначення державної та комунальної форми власності – з метою забезпечення належного захисту природних ландшафтів від пожеж, які виникають на сільськогосподарських угіддях.
ПРОЄКТ
РІШЕННЯ
Ради національної безпеки і оборони України
Про заходи щодо запобігання та протидії лісовим пожежам у пожежонебезпечний період 2021 року
Розглянувши пропозиції про формування заходів щодо запобігання та протидії лісовим пожежам у пожежонебезпечний період 2021 року, Рада національної безпеки і оборони України в и р і ш и л а:
- Кабінету Міністрів України
забезпечити:
1) належну міжвідомчу координацію і взаємодію центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування у питаннях пожежної безпеки, посилити контроль за реалізацією заходів щодо запобігання виникненню пожеж у природних екосистемах;
2) посилення персональної відповідальності керівників центральних та місцевих органів виконавчої влади, державних підприємств, установ, організацій за впровадження організаційних заходів щодо забезпечення пожежної безпеки у природних екосистемах;
Строк: протягом пожежонебезпечного періоду
2. Міненерго, Мінінфраструктури, Мінрегіонбуду, Міноборони, МВС, Нацполіції, Держприкордонслужбі, Держлісагентству, Держводагентству, Держекоінспекції, ДАЗВ, ДСНС, обласним та Київській міській державним адміністраціям
1) запровадити комплекс заходів із попередження та гасіння пожеж у лісових масивах, на торфовищах, сільгоспугіддях та інших природних екосистемах зокрема:
а) забезпечити створення та оновлення у лісових масивах мінералізованих смуг, протипожежних розривів, проведення ремонту спостережних веж, пожежних водоймищ і доріг протипожежного призначення, очищення лісових масивів від захаращень, насамперед прилеглих до населених пунктів, торфовищ та просік, де проходять повітряні лінії електропередач, нафто-, газо-, продуктопроводи;
б) організувати перевірку стану готовності пожежних підрозділів лісокористувачів, об’єднаних територіальних громад, місцевої, добровільної та відомчої пожежної охорони до реагування на пожежі та загоряння. Приділити увагу утриманню в робочому стані пожежних автомобілів, мотопомп, техніки, пристосованої для пожежогасіння, укомплектованості працівниками, забезпечення обладнанням, інвентарем, засобами зв’язку та пально-мастильними матеріалами;
в) забезпечити розроблення і затвердження на рівні кожного лісокористувача незалежно від форми власності, який має в своєму складі лісові насадження 1 – 2 класу пожежної небезпеки, інструкції взаємодії із забезпечення високої готовності до швидкого реагування та спільного гасіння пожеж у екосистемах із найближчим підрозділом ДСНС;
Строк: до 1 квітня 2021 року
г) встановити цілодобовий моніторинг пожеж у природних екосистемах, зокрема з використанням систем дистанційного спостереження, безпілотних літальних апаратів, повітряних суден, та забезпечити своєчасне залучення лісокористувачів, служб цивільного захисту, власників земельних ділянок, волонтерів та місцевого населення до гасіння пожеж на початкових стадіях їх виникнення;
ґ) встановити контроль за дотриманням лісокористувачами, агропідприємствами, фермерами та населенням вимог пожежної безпеки у лісах, на торфовищах, сільгоспугіддях, в межах водного фонду та інших територіях природних екосистем;
д) організувати проведення рейдів та патрулювань найбільш пожежонебезпечних лісових масивів і торф’яників для здійснення контролю за дотриманням лісокористувачами, населенням та підприємствами вимог пожежної безпеки, приділити особливу увагу проведенню цієї роботи у вихідні та святкові дні.
Строк: протягом пожежонебезпечного періоду
3. Обласним та Київській міській державним адміністраціям
1) розглянути на засіданнях обласних, міських, районних комісій з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій питання щодо протидії пожежам у природних екосистемах;
2) затвердити та організувати виконання заходів щодо:
а) розроблення планів дій стосовно:
забезпечення належної готовності відповідних протипожежних служб, органів місцевого самоврядування, підприємств та розгортання оперативних штабів щодо координації дій з проведення заходів та мінімізації можливих негативних наслідків надзвичайних ситуацій, пов'язаних з виникненням пожеж у природних екосистемах;
залучення підрозділів Нацполіції, Держприкордонслужби до заходів спільного міжвідомчого патрулювання природних екосистем в місцях несення служби разом з підрозділами ДСНС та лісової охорони;
порядку інформування органів місцевого самоврядування та населення про високий рівень пожежної небезпеки, порядку дій у випадку виникнення та наближення лісових пожеж особливо великого розміру, порядку евакуації населення у випадку надзвичайної пожежної небезпеки, забезпечення цих пунктів питною водою, медикаментами тощо;
б) забезпечення готовності до раннього виявлення, реагування та швидкого гасіння пожеж у природних екосистемах;
в) цілодобового контролю за дотриманням вимог правил пожежної безпеки в лісах, вимог щодо недопущення спалювання рослинності на сільгоспугіддях та присадибних ділянках;
г) посилення контролю стану пожежної безпеки населених пунктів, що розташовані поблизу соснових лісів, транспортних комунікацій, систем життєзабезпечення, об'єктів підвищеної небезпеки та місць масового перебування громадян;
ґ) уточнення регіональних та місцевих планів запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій;
д) встановлення тимчасових обмежень на відвідування лісів населенням, проведення масових заходів в лісах, заборони, обмеження проведення певних видів робіт у лісах на період високої та надзвичайної пожежної небезпеки;
е) заборони:
заїзду на територію лісового фонду транспортних засобів протягом пожежонебезпечного періоду на період високої та надзвичайної пожежної небезпеки;
полювання на період високої та надзвичайної пожежної небезпеки;
є) організації проведення навчань (тренувань) для підвищення готовності органів управління та сил цивільного захисту до гасіння пожеж у природних екосистемах. До заходів залучити керівний склад органів виконавчої влади і місцевого самоврядування, сили і засоби лісокористувачів, служб цивільного захисту, пожежні підрозділи об’єднаних територіальних громад, місцевої, добровільної та відомчої пожежної охорони, населення та волонтерів;
Строк: до 1 квітня 2021 року
3) посилити роботу з міськими, селищними та сільськими головами, керівниками територіальних громад щодо встановлення постійного моніторингу та профілактики недопущення пожеж;
4) організувати:
а) взаємодію з лісокористувачами, власниками та орендарями земельних ділянок сільськогосподарського щодо утримання їх ділянок в належному протипожежному стані;
б) проведення із залученням засобів масової інформації роз’яснювальної роботи серед населення, фермерів, агропідприємств щодо недопущення пожеж під час перебування у лісових масивах, лісосмугах, заплавах річок, на торфовищах, сільгоспугіддях, присадибних ділянках та недопущення спалювання сухої рослинності і сміття;
5) забезпечити переведення обласної територіальної ланки єдиної державної системи цивільного захисту в режим підвищеної готовності та організацію посиленого патрулювання силами органів влади, правоохоронних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств та організацій, лісокористувачів природних екосистем у випадку якщо в межах регіону прогнозується комплексний показник пожежної небезпеки погоди більше 5000, а швидкість вітру більше 15 мс.
Строк: протягом пожежонебезпечного періоду
4. Міноборони
1) забезпечити:
а) підвищену готовність протипожежних сил та засобів до гасіння пожеж у екосистемах та скоординовану взаємодію з підрозділами інших відомств щодо недопущення виникнення та розвитку особливо великих лісових пожеж та загрози населенню та населеним пунктам, розроблення мобілізаційних планів щодо гасіння пожеж у природних екосистемах;
б) у випадку проведення навчань в межах природних екосистем протягом пожежонебезпечного періоду інформування відповідних лісокористувачів, підрозділів ДСНС щодо залучення їх сил для організації взаємодії у разі виникнення пожеж внаслідок проведення навчань;
2) вжити заходів для попередження та оперативного гасіння пожеж у природних екосистемах на військових полігонах під час проведення практичних занять із застосуванням імітаційних засобів та боєприпасів;
3) посилити протипожежний захист складів боєприпасів.
Строк: протягом пожежонебезпечного періоду
5. Міненерго
забезпечити:
1) виконання заходів з дотримання вимог щодо утримання ліній електропередач;
2) оперативне відключення напруги у випадку пошкодження ліній електропередач та загрози підпалу іскрами рослинних горючих матеріалів та у районах гасіння пожеж у природних екосистемах.
Строк: протягом пожежонебезпечного періоду
6. Мінкультури
1) забезпечити
а) розробку інформаційних матеріалів для населення, фермерів, агропідприємств щодо необхідності дотримання вимог протипожежної безпеки в природних екосистемах;
Строк: до 1 квітня 2021 року
б) проведення із залученням засобів масової інформації широкої роз'яснювальної роботи серед населення щодо необхідності додержання правил пожежної безпеки, в тому числі щодо небезпеки розведення багать в лісах, заборони сільськогосподарських палів та випалювання рослинності.
Строк: протягом пожежонебезпечного періоду
7. Міндовкілля, ДАЗВ
1) вжити заходів щодо протидії пожежам у природних екосистемах на території зони відчуження та зони безумовного (обов’язкового) відселення (далі – зона відчуження), зокрема:
а) провести:
в зоні відчуження в лісових масивах очищення просік, доріг і протипожежних розривів від захаращень та підліску, облаштування доріг для проїзду пожежної техніки, облаштування місць для забору води на гасіння пожеж;
вибіркові санітарні рубки в хвойних насадженнях вздовж основних доріг в межах зони відчуження з метою забезпечення належного санітарного стану.
Строк: до 1 квітня 2021 року
б) забезпечити створення та періодичне оновлення подвійних мінералізованих смуг уздовж маршрутів руху транспорту, навколо об’єктів, ділянок місцевості, на яких проводяться роботи, осередків радіоактивного забруднення, торфовищ, у лісових масивах і на перелогах;
в) запровадити посилений моніторинг пожеж на території зони відчуження, своєчасне їх виявлення і реагування на початковому етапі виникнення та інформування підрозділів ДСНС;
г) негайно запроваджувати у разі виникнення пожеж на території зони відчуження посилений дозиметричний контроль на місці проведення робіт з гасіння пожежі, забору води пожежною технікою, маршрутах руху транспорту та тимчасового розташування учасників гасіння на оперативних дільницях;
ґ) посилити контроль за переміщенням працюючого персоналу на території зони відчуження, у місцях проведення робіт та недопущення несанкціонованого проникнення через охоронний периметр сторонніх осіб для попередження пожеж з причин, пов’язаних із людським фактором;
д) організувати на контрольно-перепускних пунктах зони відчуження проведення протипожежних інструктажів з усіма відвідувачами, їх реєстрацію та письмове попередження про відповідальність за порушення пожежної безпеки, користування відкритим вогнем і розведення багать.
Строк: протягом пожежонебезпечного періоду
8. Міндовкіллю, Держлісагенству:
1) розробити відомчі та міжвідомчі плани оперативного залучення пожежних підрозділів лісокористувачів та установ природно-заповідного фонду в межах області та сусідніх областей у випадку виникнення та розвитку великої пожежі у природних екосистемах;
2) на рівні кожного постійного лісокористувача та установи природно-заповідного фонду провести розрахунки часу прибуття і визначити місце прибуття підрозділів з інших областей та порядок їх обліку та підпорядкування керівнику гасіння лісової пожежі;
3) зобов’язати лісокористувачів та установи природно-заповідного фонду з площею лісів 1-3 класу пожежної небезпеки більше 1000 га розробити плани взаємодії з пожежними підрозділами інших лісокористувачів та установ природно-заповідного фонду (порядок запиту на залучення, облік, підпорядкування, забезпечення особистої безпеки, харчування, поселення тощо).
Строк: до 1 квітня 2021 року
9. Міндовкіллю
1) забезпечити:
а) розробку та затвердження на рівні кожної установи природно-заповідного фонду інструкції взаємодії із забезпечення високої готовності до швидкого реагування та спільного гасіння пожеж у екосистемах із найближчим підрозділом ДСНС;
б) створення та оновлення у межах установ природно-заповідного фонду мінералізованих смуг, протипожежних розривів, проведення ремонту спостережних веж, пожежних водоймищ і доріг протипожежного призначення, насамперед прилеглих до населених пунктів, торфовищ та просік, де проходять повітряні лінії електропередач, нафто-, газо-, продуктопроводи.
Строк: до 1 квітня 2021 року
в) щоденне інформування установами природно-заповідного фонду Міндовкілля про всі пожежі в межах природних екосистем, які виникають в межах установ.
Строк: протягом пожежонебезпечного періоду
2) організувати:
а) перевірку стану готовності пожежних підрозділів установ природно-заповідного фонду, зокрема приділити увагу утриманню в робочому стані пожежних автомобілів, мотопомп, техніки, пристосованої для пожежогасіння, укомплектованості працівниками, забезпечення обладнанням, інвентарем, засобами зв’язку та пально-мастильними матеріалами;
Строк: до 1 квітня 2021 року
б) проведення рейдів і патрулювань найбільш пожежонебезпечних лісових масивів і торф’яників в межах установ природно-заповідного фонду для здійснення контролю за дотриманням населенням та підприємствами вимог пожежної безпеки, приділити особливу увагу проведенню цієї роботи у вихідні та святкові дні.
Строк: протягом пожежонебезпечного періоду
3) встановити цілодобовий моніторинг пожеж у природних екосистемах, зокрема з використанням систем дистанційного спостереження в межах установ природно-заповідного фонду та забезпечити своєчасне залучення установ природно-заповідного фонду, служб цивільного захисту, власників земельних ділянок, волонтерів та місцевого населення до гасіння пожеж на початкових стадіях їх виникнення;
4) У випадку якщо в межах області, де розташовані установи природно-заповідного фонду, прогнозується комплексний показник пожежної небезпеки погоди більше 5000, а швидкість вітру більше 15 мс забезпечити:
а) зупинення всіх поточних лісогосподарських робіт з метою залучення служби державної охорони природно-заповідного фонду, інших працівників установ природно-заповідного фонду на патрулювання, попередження та гасіння пожеж;
б) заборону використання техніки установ на заходи, не пов’язані з охороною від пожеж;
в) інформування підрозділів ДСНС, органів місцевого самоврядування, інших підприємств та організацій які наявні в мобілізаційних планах щодо гасіння пожеж по установам природно-заповідного фонду, щодо настання ризику виникнення пожеж в екосистемах
Строк: протягом пожежонебезпечного періоду
10. Держводагентству спільно з обласними державними адміністраціями
1) організувати перевірки готовності до протидії пожежам на торфовищах регулюючих гідротехнічних споруд, польдерних насосних станцій і споруд, міжгосподарських, внутрішньогосподарських осушувальних систем та інженерної техніки;
Строк: до 1 квітня 2020 року
2) вжити заходів для підтоплення торфовищ і утримання їх у зволоженому стані впродовж пожежонебезпечного періоду для попередження виникнення пожеж, обмеження розповсюдження вогню та забезпечення гасіння;
Строк: протягом пожежонебезпечного періоду
11. Держлісагенству
забезпечити:
1) високу готовність лісокористувачів до виявлення, швидкого реагування та гасіння пожеж у відповідності до пожежної небезпеки погодних умов;
2) у випадку якщо в межах області прогнозується комплексний показник пожежної небезпеки погоди більше 5000, а швидкість вітру більше 15 м/с усіма лісокористувачами в межах області забезпечити:
а) зупинення всіх поточних лісогосподарських робіт в межах лісів з метою залучення лісової охорони, іншого персоналу на патрулювання, попередження та гасіння пожеж;
б) беззаперечне виконання вимог Правил пожежної безпеки в лісах України, та Положення про лісові пожежні станції;
в) категоричну заборону використання пожежних команд та техніки лісових пожежних станцій на заходи, не пов’язані з охороною від пожеж;
г) інформування підрозділів ДСНС, органів місцевого самоврядування, інших підприємств та організацій які наявні в мобілізаційних планах щодо гасіння лісових пожеж по лісокористувачам щодо настання ризику виникнення лісових пожеж;
ґ) щоденне інформування обласних управлінь лісового та мисливського господарства про всі лісові пожежі, які виникають в межах підприємств та про використання техніки лісових пожежних станцій.
Строк: протягом пожежонебезпечного періоду
12. Держгеонадра
1) організувати перевірки дотримання надрокористувачами які здійснюють діяльність з видобутку торфу дотримання умов надання спецдозволу в частині правил протипожежної безпеки та готовності до протидії пожежам.
Строк: до 1 квітня 2020 року
13. Держгеокадастру
1) встановити вимоги щодо обов’язкового врахування під час розробки проектів землеустрою питання забезпечення пожежної безпеки в екосистемах, зокрема щодо необхідності влаштування протипожежних смуг шириною не менше 5 метрів на межах ділянки сільськогосподарського призначення з лісосмугами, водно-болотними угіддями, торфовищами, заплавами річок;
Строк: до 1 квітня 2020 року
2) забезпечити:
а) контроль за дотриманням вимог:
проектів землеустрою в частині протипожежних заходів;
протипожежної безпеки та природоохоронного законодавства орендарями земель сільськогосподарського призначення державної та комунальної форми власності;
б) при укладанні договорів на оренду земель сільськогосподарського призначення державної форми власності встановлення вимог щодо заборони випалювання рослинності та необхідності влаштування протипожежних смуг шириною не менше 5 метрів на межах ділянки з лісосмугами, водно-болотними угіддями, торфовищами, заплавами річок;
в) рекомендувати органам місцевого самоврядування при укладанні договорів на оренду землі сільськогосподарського призначення комунальної форми власності встановлення вимог щодо заборони випалювання рослинності та необхідності влаштування протипожежних смуг шириною не менше 5 метрів на межах ділянки з лісосмугами, водно-болотними угіддями, торфовищами, заплавами річок;
г) ініціювати розірвання договорів оренди у випадку неодноразового порушення вимог протипожежної безпеки з боку орендарів земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної форми власності;
Строк: протягом пожежонебезпечного періоду
14. Державному космічному агентству:
1) розробити механізм надання карт поточної пожежної ситуації у природних екосистемах обласним державним адміністраціям та Держлісагенству.
Строк: до 1 квітня 2020 року
2) забезпечити щоденне та за запитом надання карт поточної пожежної ситуації у природних екосистемах обласним державним адміністраціям та Держлісагенству.
Строк: протягом пожежонебезпечного періоду
15. Держприкордонслужбі:
1) узгодити у місцях несення служби з постійними лісокористувачами та установами природно-заповідного фонду мобілізаційні плани щодо гасіння пожеж у природних екосистемах.
Строк: до 1 квітня 2020 року
16. Нацполіції, Держекоінспекції :
1) вжити заходів щодо фіксації фактів порушення правил пожежної безпеки в лісах, порушення вимог щодо заборони випалювання рослинності, розкриття злочинів, пов’язаних із підпалами у природних екосистемах, виявлення зловмисників та забезпечення притягнення їх до відповідальності;
2) забезпечити щоденне оприлюднення інформації щодо виявлених порушень, накладених адміністративних стягнень, розпочатих кримінальних проваджень та накладених штрафів;
3) провести у випадку виникнення особливо великої лісової пожежі (більше 200 га) в тижневий термін після ліквідації пожежі розслідування обставин пожежі, динаміки її розвитку та інформувати Кабінет Міністрів України.
Строк: протягом пожежонебезпечного періоду
17. Укргідрометцентру:
1) розробити методику надання спеціалізованого прогнозу погоди в сфері лісового господарства, яка б включала в себе розрахунок комплексного показника пожежної небезпеки погоди, класу пожежної небезпеки за умовами погоди та сили і напряму вітру;
Строк: до 1 квітня 2020 року
2) забезпечити:
а) щоденне оприлюднення на своєму офіційному вебсайті карти України з вказанням комплексного показника пожежної небезпеки погоди, класу пожежної небезпеки за умовами погоди та сили і напряму вітру з максимально можливою деталізацією;
б) щоденну безоплатну передачу в Міндовкілля, Держлісагенству, Київську державну адміністрацію та обласні державні адміністрації поточних даних та 1 – 3 денного прогнозу швидкості та напрямку вітру, класу пожежної небезпеки погоди, комплексного показника пожежної небезпеки погоди з максимально можливою деталізацією.
Строк: протягом пожежонебезпечного періоду
18. Держкомтелерадіо, ПАТ «НСТУ»:
1) рекомендувати засобам масової інформації забезпечити протягом пожежонебезпечного періоду інформування населення про стан пожежної небезпеки у природних екосистемах під час оголошення новин та прогнозу погоди.
Строк: протягом пожежонебезпечного періоду
Секретар Ради національної безпеки і оборони України |
Олексій ДАНІЛОВ |